Paneldiscussie: Is lezen nog wel nodig?

Tijdens de Boekenweek van 2024 slaan de thematische netwerken Cultuur & Media en Onderwijs de handen ineen. In de Bilthovense Boekhandel organiseren zij een paneldiscussie over de ontlezing en laaggeletterdheid in Nederland.

Er wordt steeds minder gelezen. De media staan er de laatste tijd vol van: De Nederlandse leesvaardigheid van de Nederlandse scholieren daalt en de laaggeletterdheid onder de Nederlandse bevolking stijgt. Een zorgwekkende ontwikkeling? Hoe komt dit? Is dit wel zo erg of hoort het gewoon bij de tijd waarin we leven?

We praten erover met hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde Els Stronks van de Universiteit Utrecht. Zij onderzoekt leesvaardigheid in de digitale tijd. Thijs Roovers, bestuurder Algemene Onderwijsbond, ziet grote uitdagingen en met name door het lerarentekort. Van Eveline Aendekerk, directeur bestuurder Stichting CPNB, gaat ons gaat vertellen waarom het belangrijk is dat er meer boeken gelezen moeten worden.

Maar moeten we hier de oplossing wel in zoeken of valt het eigenlijk wel mee? Staat het onderwerp wel hoog genoeg op de politieke agenda? Daar zal Tweede Kamerlid Claire Martens, woordvoerder mbo, hbo, wo, cultuur en media ons in meenemen.
Dat belooft een interessante discussie te worden. Daar kan jíj aan mee doen! Meld je aan via MijnVVD en we zien je graag 18 maart! Let op: er is slechts plaats voor maximaal 50 leden. Meld je dus snel aan!